Bieżnik opony.

Bieżnik opony to ten element, który pozostaje w bezpośrednim kontakcie z podłożem. Wybór odpowiedniego bieżnika zależy od wielu czynników. Główne z nich to pojazd oraz rodzaj nawierzchni na której mają być użytkowane. Innymi istotnymi kryteriami doboru bieżnika opony jest technika jazdy, cichobieżność, lepsze zachowanie na nawierzchni suchej lub mokrej i wiele innych. Dobór odpowiedniego kształtu bieżnika wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, żywotność ogumienia i zużycie paliwa.

Jest wykonana jako gruba warstwa przywulkanizowana do osnowy, stanowi ochronę czoła opony przed uszkodzeniem oraz dzięki odpowiedniej rzeźbie zwiększa przyczepność opony do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgom. Rzeźba bieżnika jest wykonana odpowiednio do warunków, w których opona będzie pracować. Opony letnie do jazd terenowych i po drogach gruntowych mają bieżniki o rzeźbie grubej i wypukłej, do jazdy po drogach o ulepszonych nawierzchniach - o rzeźbie drobnej i płaskiej, a do jazdy w różnych warunkach stosuje się bieżniki o rzeźbie pośredniej.

Bieżnik symetryczny jest najmniej zaawansowanym technologicznie, a zarazem najtańszym do zaprojektowania. Dwie połówki opony posiadają ten sam wzór. Niezależnie od pozycji na pojeździe czy kierunku toczenia, opony te cechują się takimi samymi parametrami. Można je znaleźć najczęściej na małych i średnich samochodach osobowych, autach dostawczych oraz ciężarowych.

Rzeźba bieżnika asymetrycznego jest różna po obu stronach. Klocki bieżnika na stronie zewnętrznej są często większe i bardziej masywne przez co zapewniają oponie większą stabilność na zakrętach. Wewnętrzna strona bieżnika cechuje się większą liczbą oraz powierzchnią rowków. Klocki bieżnika są mniejsze i bardziej ponacinane (większa ilość lamelek). Z kolei przy bieżniku kierunkowym umieszczona na oponie strzałka pokazuje nam, w którym kierunku ma się obracać opona. Odpowiednia budowa bieżnika (rowków, nacięć najczęściej w postaci choinki) zapewnia najlepsze odprowadzanie wody, śniegu czy błota pośniegowego poza obręb opony.

W nowej oponie bieżnik o głębokości 8 mm zapewnia optymalne odprowadzenie wody na zewnątrz, co powoduje większą przyczepność i dobre właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Przy głębokości bieżnika od 1,6 mm do 3 mm pogarsza się zachowanie opon na mokrej nawierzchni, wzrasta ryzyko wystąpienia poślizgu, a długość drogi hamowania ulega podwojeniu. Minimalna głębokość bieżnika wynosząca 1,6 mm kwalifikuje oponę do wymiany. Również mechaniczne nacięcia, pęknięcia i wybrzuszenia powodują, że opona przestała być bezpieczna.

Profesjonalna koszykówka szczecin dla każdego.

Profesjonalne pozycjonowanie płock stron internetowych

Skuteczne odszkodowania powypadkowe katowice za uszczerbek na zdrowiu.

Profesjonalna klimatyzacja daikin do twojego domu.