Opony letnie czy całoroczne ?

Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz konturem opony (kształtem).

Bieżnik opony całorocznej ma więcej lamel, niż opon letnich. Funkcją lamel jest zapewnienie lepszego zachowania opony na śniegu. Jednak w warunkach letnich, gdy bieżnik ma zbyt dużo lamel, opona traci na sztywności. To z kolei wpływa negatywnie na przyczepność opon: pogarsza hamowanie i trakcję zwłaszcza na suchej, ale też i mokrej nawierzchni. W przypadku opon letnich stosuje się trzy typy bieżników: symetryczne, kierunkowe oraz asymetryczne.

Opony letnie to opony dedykowane do warunków pogodowych panujących w miesiącach od wiosny do jesieni. Warunki użytkowania opon letnich ogranicza temperatura: jeśli spada ona poniżej 7 stopni, opony letnie tracą swoje właściwości trakcyjne. Opony całoroczne, zwane też uniwersalnymi lub wielosezonowymi, łączą w sobie cechy opon letnich i zimowych. Łączenie w jednej oponie cech opony letniej z zimową jest dużym wyzwaniem. Każda opona tworzy kompromis osiągów, który ma zaspokajać oczekiwania użytkowników. Jednak im większy zakres warunków do pogodzenia, tym zadanie to jest trudniejsze.

Porównując osiągi ogumienia, eksperci z TCS od razu zauważyli, że w wyższych temperaturach opony letnie sprawują się znacznie lepiej od modeli całorocznych.Testy prowadzone na mokrych nawierzchniach wykazały, że opona całoroczna nie zapewnia bezpieczeństwa. Natomiast przy dobrej pogodzie i hamowaniu z prędkości 80 km/h droga hamowania była o 7 metrów dłuższa w porównaniu z oponą letnią i o 4 metry dłuższa w porównaniu z oponą zimową. Kolejny raz niebezpieczny aspekt stanowiła prędkość poruszania się pojazdu, który w miejscu, gdzie opona letnia już się zatrzymała, nadal poruszał się z prędkością 31 km/h na oponach całorocznych.

Są też testy, które pokazują, że najlepsza opona całoroczna tylko trochę ustępuje średniej oponie letniej. W teście opon letnich i całorocznych o rozmiarze 225/45R17 przeprowadzonym przez magazyn AutoŚwiat wzięły udział opony letnie różnych klas oraz dwie opony całoroczne Goodyear Vector i Vredestein Quatrac. Obie wypadły nieznacznie gorzej od opony klasy średniej letniej Fulda Carat Exelero. (Źródło: Auto Świat Nr 14 2008)

Dlatego kluczowe jest co z czym porównujemy. Myślę, że decydując się na opony całoroczne, warto kupić opony z lepszej klasy niż kupiłbyś sezonowe. W końcu i tak mniej wydasz (jednorazowo).

Profesjonalna koszykówka warszawa dla każdego.

Profesjonalne pozycjonowanie nowy sącz stron internetowych

Skuteczne odszkodowania powypadkowe katowice za uszczerbek na zdrowiu.

Profesjonalna klimatyzacja daikin do twojego domu.